Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zostrel ruského Su-24 a fantázie blogerov.

9. 12. 2015 19:20:20
Cieľom môjho prvého blogu je "rozpitvať" blogy, z pohľadu "fanúšika" letectva (hlavne sovietskeho z obdobia 2. svetovej vojny a v druhom rade aj povojnového).

Vybral som si dva, kde poukážem na argumentačné a logické nedostatky.

Najprv môj pohľad na vec. Turci tvrdia, že Su-24M narušil ich vzdušný priestor, Rusi tvrdia opak. Čiže sa jedná o tvrdenie proti tvrdeniu. Turecko je od zostrelenia svojho prieskumného lietadla RF-4E Phantom II v r. 2012 dosť háklivé na porušovanie hraníc zo strany Sýrie a odvtedy došlo k zostrelom niekoľkých sýrskych strojov, aj k paľbe na sýrske územie. Rusko nedávno vstúpilo do konfliktu v Sýrii. Odvtedy Turecko Rusov niekoľko krát varovalo pred narušením svojho vzdušného priestoru potom, čo k nemu údajne niekoľko krát došlo. Ak došlo skutočne k narušeniu Tureckého vzdušného priestoru, zásah sa dal očakávať a vzhľadom na precedensy z minulosti nie je prekvapením.

Teraz k veci:

Prvý blog:

http://romanbednar.blog.idnes.cz/c/485983/jednoznacne-dokazy-turecko-luhalo-o-zostrelenom-ruskom-lietadle.html

Citujem:

„Lož č. 1: Ankara tvrdí, že SU-24 bolo ...

...nad tureckým územím 17 sekúnd (už len to je smiešne krátky čas na to, aby sa nejaký obrovský štát, ako je Turecko, mal preto cítiť ohrozený jedným a či dvoma lietadlami) a v tomto čase preletelo 1, 85 kilometrov. V tom prípade by ale malo nižšiu rýchlosť, ako je minimálna rýchlosť na to, aby sa lietadlo tohto typu udržalo vo vzduchu!”

Podľa prezentácie radarových záberov Su-24M neletel tak úplne priamočiaro, ale akosi kostrbato... teda sa choval ako každé bojové lietadlo nad bojiskom – manévroval.

Máme dve možnosti:

a) Su-24 vletel nad turecké územie omylom, pretože posádka nemala poňatia, kde presne sa nachádza.

b) Su-24 tam vletel schválne

Turci nemohli vedieť, ktorá z tých možností platí. Ako autor vie, že by Su-24M nezbombardoval omylom Turkménov na Tureckom území, ale na Sýrskom, keď v lepšom prípade nevedeli, kde sú?

Cez výbežok preletel šikmo, teda vzdialenosť bola zdá sa dlhšia, mne to vychádza na 2,5 km. To nám dáva priemernú rýchlosť okolo 530 km/h. Pri odhade, že sa jednalo o 1,85 km dostávame priemernú rýchlosť cca 390 km/h. Minimálna rýchlosť, aby sa Su-24M udržal v stabilnom horizontálnom lete sa pohybuje od cca od 200 km/h vyššie. Napr. pri hmotnosti 22 000 kg bez podvesov a šípe krídla 16° (ako ukazujú zábery zostreleného lietadla) je pádová rýchlosť 195 km/h, pri 35 000 kg je 246 km/h. Závisí to teda od výšky, konfigurácie výstroje a výzbroje, množstva paliva, teploty vzduchu atď. No a v neposlednom rade by som podotkol, že ak bol Su-24M zasiahnutý raketou, tak už zrejme neletel, ale padal. Aj pri 390 km/h mal teda Su-24M k pádovej rýchlosti ďaleko.

“Lož č. 2: Povedzme, že Turci nás neklamali a SU-24 bolo naozaj 17 sekúnd nad Tureckom. Ale potom tento čas nie je dostatočne dlhý k tomu, aby turecké stíhačky stihli dostať súhlas na taký problematický a dostatočne premyslený rozkaz, ktorý znamenal zostrelenie ruského vojenského lietadla.”

Tureckí piloti mohli dostať rozkaz na okamžitý zásah v prípade vstupu neznámeho lietadla do tureckého vzdušného priestoru dlho predtým, ako tam Su-24M vstúpil. Na premýšľanie a prijatie opatrení mali Turci dosť času už po prvých porušeniach ich vzdušného priestoru. V momente prekročenia hranice teda už piloti tureckých F-16 mohli mať príslušné rozkazy, mali cieľ zameraný a pristúpili k ich splneniu. Na vydanie rozkazu a odpálenie rakiet 17 sekúnd bohato stačí.

“...ak by SU-24 bolo letelo svojou normálnou rýchlosťou (a takou rýchlosťou aj muselo letieť) a nie „slimáčou“, pri ktorej by sa nevyhnutne bolo zrútilo samo, bez odstrelu, tak by bol jeho pobyt v Turecku taký kratučký, že by to nikto nebol zbadal.”

K tomu môžem povedať, že je to nepodložená špekulácia. Autor netuší, aké úlohy Su-24M plnil, ale určite vie, že neletel “normálnou” rýchlosťou, ktorú asi nedopatrením zabudol definovať a bez znalosti letových charakteristík stroja si trúfa vyhodnotiť, že vlastne mal spadnúť. Takisto Turci predložili rekonštrukciu celej trasy dvojice Su-24M, ale autor sa domnieva, že by turecké radary z ničoho nič nad vlastným územím “oslepli” a narušiteľa by si nevšimli.

„Lož č. 3: ... Je v ňom uvedené: 24. novembra sa blížili do tureckého vzdušného priestoru dve lietadlá SU-24, neznámeho pôvodu. V priebehu piatich minút boli neznáme lietadlá desať krát varované a požiadané, aby okamžite zmenili smer letu na juh.

Takže Turecko oficiálne oznámi, že vedelo, že ide o lietadlá SU-24, ale zároveň pripojí, že boli neznámeho pôvodu. Poznám veľa bežných ľudí, ktorí aj keď sa v noci zobudia, tak okamžite správne zodpovedia otázku, komu patria lietadlá SU-24.”

Su-24 má vo výzbroji aj Sýria. Výsostné znaky sa zatiaľ radarom prečítať nedajú. Takže o neznámom pôvode narušiteľa zjavne nemohli klamať.

“Okrem toho – strielalo by Turecko po lietadlách neznámeho pôvodu s rizikom, že by mohli byť americké alebo britské?”

Chvíľku predtým autor tvrdil, že Turci údajne identifikovali typ lietadla, ale asi sa o pár riadkov nižšie hodí tento poznatok vynechať, aby mohlo dôjsť k obvineniu. Odkedy majú Američania s Britmi vo výzbroji Su-24? Americkým ekvivalentom a vzorom pre Su-24 bol F-111 a ten je už vyradený z výzbroje. Existencia IFF bude asi tiež novinkou.

“Ďalej: Ak SU-24 preletí 1,8 km za 17 sekúnd, tak za 5 minút by malo preletieť okolo 33 km. Len hlupák by však mohol uveriť, že nadzvukové lietadlo môže letieť 17 sekúnd s rýchlosťou nižšou, ako je minimálna rýchlosť, pri ktorej sa ešte udrži vo vzduchu. A ak niekto uvedie, že letelo touto rýchlosťou dokonca až 5 minút, tak je to klamstvo non plus ultra, alebo hlúposť non plus ultra.”

A znova potvrdenie že autor nepozná subjekt vlastného blogu. Novinka pre autora: Su-24 dokáže lietať aj podzvukovou rýchlosťou. Na záberoch padajúceho Su-24 je jasne vidno, že šíp krídla mal nastavený na 16°, teda práve na nížšie rýchlosti využívané pri štarte a pristátí, alebo na let “slimačou rýchlosťou”. To si autor tiež nevšimol, alebo o tom vôbec nič netuší.

Na ospravedlnenie autora blogu sa hodí poznamenať, že je spisovateľ a asi sa malo jednať o dramatickú tvorbu inšpirovanú skutočnou udalosťou. Ale so slovami "lož" a "hlúposť" by som narábal na autorovom mieste oveľa obozretnejšie.

Druhý blog:

http://bicera.blog.idnes.cz/c/485496/behem-5-minut-jsme-10-x-varovali.html

“Ruský bitevník SU 24 byl sestřelen kvůli letu nad tureckým výběžkem u obce Latakíja.”

Latakíje je dobrých 50 km ďaleko od toho výbežku. Stačí pozrieť do mapy.

“Tento letoun dosáhne dvojnásobku rychlosti zvuku. “

Nedosiahne. A ak, tak len raz a zrejme naposledy. Max. rýchlosť vo výške je stanovená na M = 1,6.

“Pokud by při bojové akci letěl rychlostí poloviční, pro jednodušší počty uvažujme 1200 km/h, tak za 5 minut ulétne 100 km.”

Prečo by mal letieť nejakou polovičnou rýchlosťou z niečoho (čo navyše neexistuje)? Predpoklad vycucaný z prsta, okolo ktorého sa točí celý blog.

Maximálna rýchlosť Su-24 vo výške 200 m s polovičným objemom paliva v nádržiach bez výzbroje s plnou forsážou je 1400 km/h. S dvoma bombami RN-28 (250 kg) to bolo 1350 km/h (tieto bomby sa už nepoužívajú). Su-24 môže niesť až 7,5 - 8 ton výzbroje a iného vybavenia.

Maximálna rýchlosť Su-24 vo výške je 1,6 M. Platí pre verzie od s.č. 04-04. Do s.č 04-04 sú tieto hodnoty 1325 km/h v 200 m a 1,35 M vo výške.

Rýchlosť M > 2 mal Su-24 dosahovať s automatickou reguláciou vstupu vzduchu, ktorá však nikdy uspokojivo nefungovala a nakoniec sa od jej inštalácie do nových strojov aj z iných dôvodov upustilo, zo starých bola odstránená. Teda žiaden Su-24 takúto rýchlosť v horizontálnom lete dnes nedosiahne. Čítal som o jedinom prípade, kedy Su-24 dosiahol M = 2,16, ale jednalo sa o skúšobný let, nie bežnú prevádzku a stroj mal zosilnenú konštrukciu, upravenú aerodynamiku a bol vybavený spomínanou reguláciou vstupu vzduchu, ktorej používanie práve po tomto lete mali zavrhnúť.

Pri rýchlosti M > 1,6 dochádza u Su-24 k niečomu takému: https://cs.wikipedia.org/wiki/Pump%C3%A1%C5%BE

Autor riešil rovnicu o niekoľkých neznámych, v ktorej dosadil vhodne zvolené hodnoty, aby mohol dostať želaný výsledok. Divný prístup.

Zdrojom pre tieto informácie sú:

Практическая аэродинамика самолёта Су-24, ВВИА им. Жуковского (Vojenská letecká technická akadémia N.Je. Žukovského)

Фронтовой бомбардировщик Су-24. Ядерный «Фехтовальщик» СССР, vydavateľstvo Эксмо, Яуза, 2014, В.Марковский, И.Приходченко

Фронтовой бомбардировщик Су-24, vydavateľstvo Экспринт, 2004, Мороз С., Приходченко И.

Autor: Michal Grešlik | středa 9.12.2015 19:20 | karma článku: 16.54 | přečteno: 1331x

Další články blogera

Michal Grešlik

Vlci - ich prínos a problémy koexistencie s človekom.

Vyzerá to tak, že do Česka sa táto šelma pomaly, ale isto vracia. A nastávajú prvé problémy a spory. Čo bude návrat vlka znamenať? Asi kompromis. :)

14.3.2016 v 21:25 | Karma článku: 10.39 | Přečteno: 259 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Stepan Kutaj

Nazev neni

Povidka z letadla... Nevim jak ji nazvat... Poradite? Pardon za chyby! "Dobre rano lasko", rekl John a podival se do krasne hnedych oci Hannah a pohladil ji po vlasech a zaroven ji polibil na tvar. "Jak jsi se vyspal

18.8.2017 v 22:38 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 58 | Diskuse

Libuse Palkova

Verbální diarea

Taky máte pocit že takzvaný informační šum přešel v ohlušující rachot? Všichni mluví a nic nesdělují, nikdo nikoho neposlouchá, a když už něco zaslechneme tak tomu stejně většinou neporozumíme-většina lidí se už ani chápat nesnaží

18.8.2017 v 19:56 | Karma článku: 7.54 | Přečteno: 244 | Diskuse

Milan Šupa

O ženách a mužích dneška a o jejich devalvaci smyslu pro mravnost

Běda tomu, z koho pohoršení pochází! Je nanejvýš smutné, že právě touto větou třeba začít, pokud se chceme vyjádřit k působení ženy současnosti.

18.8.2017 v 15:15 | Karma článku: 12.31 | Přečteno: 534 | Diskuse

Martina Studzinská

Turíst? Zachvátčik?

O návštěvě naší metropole z pohledu jednoho ruského turisty. Nebo dobyvatele? Odpoví si už každý podle svého.

18.8.2017 v 14:29 | Karma článku: 16.72 | Přečteno: 669 | Diskuse

Pavel Nitka

Jak jsem potkal maminu aneb Není nad mateřskou lásku

Vždyť to přece každý ví. Malé dítě lásku své matky potřebuje jako Babiš advokáta, o tom se snad se mnou nebude nikdo přít. A jednu takovouhle milující maminu jsem včera potkal...

18.8.2017 v 13:02 | Karma článku: 24.70 | Přečteno: 777 | Diskuse
Počet článků 2 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 795

Amatérsky záujemca o históriu, (aktuálne pasívny) modelár, človek hľadajúci súvislosti a snažiaci sa dať udalosti do širšieho kontextu.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.